1.07.2016

ourSuperMANinHavana

Superman of Havana @Roads and Kingdoms

This is the story of Superman of Havana ... a once-legendary figure with 18 inches of manhood. Superman was the star attraction of the notorious Shanghai Theater -- "the best of all the sex shows," according to a journalist who visited Havana in the 1950s. He enchanted Marlon Brando, inspired Graham Greene, and was fictionalized in The Godfather Part II. When the revolution came, Superman vanished without a trace ...

In the American imagination, Cuba has always been exoticized as the hot, humid, sexy, torrid whorehouse of the Caribbean. It was an identity imposed upon the people, much like Castro imposed a national identity of brothers-in-arms socialists. In the years to come, how will Cubans get beyond these two notions of itself, both of which are too easy, too simplistic, and develop a new identity for the 21st Century? Will Cubans be defined on American terms, on Castro’s, or on their own?

2 comments:

Miguel Iturralde said...

Empecé a leer el artículo pero rápidamente pasé a "speed reading" por lo extenso y los cliché. Me fascina cuando hablan de La Habana de los 50's como el "whorehouse of the Caribbean", pero, ¿qué ha sido por los últimos 20 años? Hace unos años, coincidimos en una cena con una dama mexicana que había estado casada con un diplomático y residió en La Habana de los 50's. La buena señora, cuando se enteró que mi esposa y yo somos cubanos, procedió a darnos una lección sobre la corrupción de los políticos cubanos de aquella época, pero, ¿y qué de los políticos mexicanos de hoy? El mundo es así, lleno de paradojas que lo hacen interesante y ridículo simultáneamente. Saludos.

sonora y matancera said...

Es esa fascinación absurda con lo "exótico" cubiche, putero caribeño ayer, hoy, y siempre ... No hay escape. Tienes razón, es un artículo que sólo prueba nuestro absurdo escaño en el Caribe. Saludos, Miguel; cómo nos duele la Fermosa.